5 svar till “Anna Wilsby Frisk”

  1. Karin Florèn Virgolin said

    Hej Anna!
    Vet inte om du kommer ihåg mig från B&B mässan i Gbg! Den otroligt tacksamme Italienska/svenskan 🙂
    Jag har nu läst boken!! Underbar! Och DVD går varm!! Vilken uppenbarelse, det var precis vad jag ville ha!! Med boken hade jag kommit in i djupandningen men fattade inte riktigt mellan och kortandningen, så DVD var otroligt hjälpsam!!
    Du sa att du hade en kompis här i Italien som hade matrial på Italienska!! Skulle bli överlycklig av att få det matrialet för jag går nu en kurs i förberedande inför födseln och efter, vi har en underbar BM och en psykolog som följer oss och när jag berättade att jag höll på med andningsövningarna så blev dom väldigt nyfikna!!

    TACK på förhand

    Karin

    • anna6404 said

      Hej Karin! Tack för dina varma ord! Vad roligt att du haft sådan glädje av boken och dvd:n. Vi har fler nyheter på g som hjälp till den egna träningen. Tjejen som kan ”profylax på italienska” heter Jennie Liljefors och är på väg hem till Sverige igen. Hon kommer att hålla AnnasProfylax med mig och egna yogakurser (hon är en grym yogalärare). Du kan nå henne på jennie@jennieyoga.com. Kram Anna

  2. malin said

    Hej Anna!
    Jag skulle vilja höra vad du tycker om denna studie (gjordes visserligen 2009 och det har kanske hänt en del sedan dess?):
    http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=78229&l=sv&newsdep=130
    Där sägs att mödrar inte upplevt någon skillnad i upplevelsen av förlossningn m m, trots profylaxkurs.
    Själv känner jag att det var en väldigt viktig del av min egen förlossning att kunna andas och slappna av, och jag skulle gärna vilja ha generella argument för detta. Gärna argument i form av forskning, det brukar ju imponera på folk mer än egna erfarenheter. 🙂

    • anna6404 said

      Hej Malin!Tack för din fråga! Min egen erfarenhet och i vår uppföljning av de 60 000 deltagare som har gått AnnasProfylax, ser vi att det inte bara gör skillnad att ha tränat psykoprofylax utan att det även minskar andelen komplikationer och behovet av medicinsk smärtlindring. Problemet med att försöka göra en studie av sk mjuka variabler (som andning och avslappning, mental träning, kommunikation mellan paret etc) är att det i princip är omöjligt att helt kunna kontrollera eller förvänta sig att alla barnmorskor ska göra, uttrycka sig och signalera på samma sätt. I mitt blogginlägg från 4 maj 2011 med rubriken ”Profylax i föräldrautbildningen – bra eller dåligt?” har jag kommenterat mer utförligt om skillnader mellan ex vår kurs och studiens upplägg. Helt kort var det tre stora skillnader: 1. Våra kursledare får en grundlig pedagogisk utbildning för att kunna nå alla och vara kunniga inspiratörer. I studien som du nämner ingick ingen pedagogisk träning. Studiens forskare menade att detta inte behövdes då barnmorskorna i studien hade lång erfarenhet av föräldrautbildning. Där har vi olika åsikter helt enkelt. 2. I studien omfattade den profylaktiska träningen sammanlagt tre (3) timmar. Vår kurs omfattar 6 timmar. 3. Det fanns ingen kontroll eller förberedelse kring hur föräldrarna skulle bli mottagna på kliniken. Vilket stöd fick mammorna? Hur kunnig var personalen i de tekniker som föräldrarna använde? Min erfarenhet är att det är inte bara viktigt utan snudd på avgörande vilket stöd mamman upplever sig få. Hon kan ha tränat varje dag, men möts hon av en skeptisk barnmorska krävs det mycket mod och gott självförtroende att hålla fast vid de strategier man tränat in. Prof Ulla Waldenströms egen KUB-studie (Kvinnors upplevelse av barnafödande) bekräftade det jag själv upplevt: att det viktigaste för en positiv upplevelse är ett bra stöd från personalen i första hand och av sin partner i andra hand. Hoppas du fått svar på dina frågor! Varma hälsningar Anna

  3. malin said

    Hej!

    Här är jag igen, som skrev förra frågan! 🙂

    Jag har en fråga till som kanske du kan svara på eller i alla fall reflektera kring. Jag har tipsat en vän som snart ska föda sitt första barn att det är bra att träna underlivsmusklerna, med hjälp av t ex geishakulor och genom att knipa och slappna av. Hon hade dock hört att man kan få för starka muskler i underlivet, som gör att det blir svårare att slappna av vid förlossningen. Jag minns att jag också hört detta men har för mig att det avfärdats som en myt. Att t ex idrottare kan ha svårt vid förlossningar för att de har så starka muskler. Vet du något om detta?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: