Istället för tröst

april 22, 2014

”Jag är så himla trött, jag orkar inte mer nu.” Mamman hänger tungt över den uppfällda sänggaveln.

”Jo, men det här går ju jätte bra! Du är så duktig…”

”Ni förstår inte hur trött jag är…”

Det är verkligen lätt hänt att man i en sådan situation börjar trösta. Vi är, skulle jag vilja säga, uppfostrade till att trösta. Men känner vi oss tröstade? Fungerar det?

Vad händer om jag slutar trösta?

Vad händer om jag bara säger som det är – det som är sant?

Under våra certifieringar för barnmorskor tränar vi på att sluta trösta. Tränar och tränar… Det är så himla lätt att falla tillbaka i nya mönster.

Det handlar också om mod.

Ibland kan det faktiskt vara läskigt att säga det som är sant. Med träning går det bättre, framför allt när man ser att det ger helt nya och roligare resultat.

En som tränar på nya sätt att ge stöd och coachning är barnmorskan Malin Sunnergren. Tillsammans med sin kollega Christel Källstrand från Skövdes förlossningsklinik, går de vår certifiering – om några veckor är de klara, nykläckta. Det ska vi fira!

Malin Sunnergren Cert VT2014

Malin Sunnergren – en modig barnmorska.

Kommentera

