Förberedda föräldrar

februari 6, 2014

Något har hänt. Under hösten fortsatte jag min serie med föräldraföreläsningar för nyblivna föräldrar. Varje tillfälle med ett nytt tema. Igår kväll var det dags igen. Hälften av gänget kom med sina små godingar, sex till tio veckor gamla. Men det roliga var att den andra hälften var gravid och hade inte ens gått AnnasProfylax än.

Jag vet inte om ni inser vad spännande det här är – alltså, jag är van vid att höra blivande föräldrar säga att det där med att ta hand om barnet ”Det tar vi sen. Först ska vi föda.” Här kommer ett gäng föräldrar som tänker på ett nytt sätt.

För att ta reda på hur de tänker frågade jag förstås. Svaret jag fick var också intressant: ”Vi tänkte att sen, när barnet har kommit, då kommer vi säkert inte iväg på några kurser. Det är lika bra att passa på nu.” och ”Vi har ingen aning om hur man tar hand om en bebis, det kan vara bra att ha några idéer innan…”

Så smart.

Under AnnasProfylax kurser pratar jag mycket om vad profylax innebär – att förebygga så att problem inte hinner växa till sig genom att tänka, träna och agera på ett smart sätt. Det gäller ju självklart också föräldraskapet. Genom att vara förberedda kan vi faktiskt ta emot våra barn med tryggare och lugnare händer och skapa en positiv spiral redan från början.

Jag startade AnnasProfylax för att jag hade en idé om att det borde vara roligt att föda barn (den riktiga födelsedagen). På samma sätt har jag en idé om att det borde bara roligt, underbart och en njutning att ha en liten bebis hemma – inte något som vi bara ska överleva och genomlida, med nöd och näppe.

Nedan ser ni pappa Johan och sonen Albin. Han ser lite skeptisk ut lill-killen, men ni ska se att han snart fattar galoppen:)

Pappa Johan m sonen Albin ff kurs feb 2014

Ha det bäst!

Anna

Kommentera

