De flesta jag möter har, precis som jag själv, en ganska dålig vardagsandning. Vi andas förstås men grunt och orytmiskt, lite för ofta genom bara munnen. Det finns massor av olika sätt att andas ”fel”på. En bra andning, enligt andningsexperten Anders Olsson, ska vara:

  • In och ut genom näsan (stängd mun)
  • Rytmisk
  • Tyst
  • Ner i magen

Min ”dåliga” andning kan handla om att jag upptäcker att jag håller andan när jag läser eller skriver mail, att jag känner mig trött och sover rastlöst (dålig sömn kan vara ett tecken på att man andas genom munnen, vilket leder till sämre syresättning och koldioxidbrist) och så vidare.

För närvarande håller jag på att göra en 28 dagars satsning för en bättre vardagsandning och det är verkligen superintressant. Lite mer än hälften av tiden har gått och jag lägger redan märke till att jag sover bättre, springer lättare och längre och börjar, så sakteliga, bli av med mitt sötsug, eller snarare kolhydratsug. Det är några med mig som bloggar kring satsningen och för er som vill följa oss kan ni läsa mer på:

http://www.sorena.se under rubriken Andningsbloggare.

 

Annonser

En rysk läkare som arbetade på ett äldreboende blev allt duktigare på att bedöma hur lång tid en människa hade kvar i livet beroende på hur han eller hon andades. När han själv blev sjuk upptäckte han att han andades som de döende som han arbetade med! Han ställde sig frågan – vad skulle hända om jag andades som om jag vore frisk? Det är begynnelsen till det som idag kallas Medveten Andning

Under 28 dagar är jag gästbloggare åt Anders Olssons som arbetar med Medveten Andning i det egna bolaget Sorena (www.sorena.se). Det känns spännande att pröva konceptet och att skriva på ett lite friare sätt – något som jag säkert kommer att fortsätta med även efteråt. Berätta gärna vad ni tycker! Ni hittar min blogg på annafrisk.medvetenandning.se

En anledning till att jag skriver bloggen och tar mig an 28-dagars träningen är att jag vill fördjupa min kunskap och förståelse för en bra vardagsandning och även må bättre själv med en bättre balans mellan vad jag äter och hur jag tränar. I mitt arbete med AnnasProfylax och Profylaxgruppen har jag koncentrerat mig på andning i utmanande situationer som i att föda barn – här handlar det om att andas bra till vardags. Det är lätt att ha en grund och ytlig andning och att glömma att andas helt när man befinner sig i olika situationer som t ex läsa mail, köra bil et c.

Jag upplever redan en stor skillnad i lugn och välbefinnande sedan jag, bl a med hjälp av relaxatorn, fördjupat min vardagsandning.

Varma hälsningar

Anna