Inspirerande mular…

december 19, 2011

När jag för tio år sedan letade efter kunskap och information kring naturligt födande, stötte jag på barnmorskan Ina May Gaskin. Hennes bok, Ina May´s Guide to Childbirth, blev snabbt en bibel för mig. Jag tror att det bland annat var hennes djupa tilltro till kvinnans och barnmorskans förmåga (läs: händer, praktiska och intuitiva kunskap) som tilltalade mig. Bilderna från det kollektiv hon bodde på var roliga att titta på och förlossningsberättelserna fascinerade. Det var hon som inspirerade mig till att använda uttrycket ”nördlooken”. Ina May menade att öppningsskedet går mycket lättare om mamman kan slappna av hela ansikten och låta läpparna ”fladdra” som när en häst frustar – nördigt värre, men effektivt som attan!

Jag blev så glad när Ina May belönades för sitt arbete som, enligt Right Livelihoodstiftelsen, ”varit banbrytande för barnmorskeutbildningen under årtionden när denna kunskap ofta trängts undan av en förlossningsvård som blivit alltmer tekniskt inriktad”.  Läs mer om ni vill i nedan länkade artikel:

http://www.miljomagasinet.se/artiklar/111207-pris-for-ett-gott-arbete.html

Min senaste inspirationskälla var en av våra deltagare . Hon är välutbildad, påläst och med ett lika klassikt som vanligt kontrollbehov. Hon insåg klokt att hon skulle behöva all hjälp hon kunde få för att våga slappna av och släppa kontrollen. Ett sätt var att gå AnnasProfylax och träna mycket, ett annat var ha med sig en doula. Det visade sig vara en suverän strategi. Med den uttryckliga ordern från mig att hennes jobb under förlossningen skulle vara att vända sig inåt, blunda och vara tyst (alltför många mammor fortsätter att ta ett socialt ansvar även under förlossningen…), lät hon sig släppa taget och låta kroppen ta över. Doulan, vår fantastiska Annika Kärnekull, turades om med pappan att göra det sköna knätrycket och sitta bakom henne och viska henne lugn. Hon födde sin dotter på det sätt jag drömmer att alla borde få göra: i kärlek, närvaro och frånvaro av rädsla med ett fantasiskt stöd från sin omgivning.

Nu tar vi snart jullov, men några julkurser har vi ändå! Det finns inget mysigare än att ha kurs på julen. Alla är så lugna och med alla ljus och pepparkakor blir det stämningsfullt, en tid av andakt.

Tack alla föräldrar, barnmorskor, undersköterskor och läkare som gått våra kurser och utbildningar under året! Tack alla våra otroliga kursledare som ständigt får högst betyg av sina deltagare! Ni är bäst! Jag önskar er en underbar jul och Gott Nytt År!

Till alla nya deltagare: Varmt välkomna!

Er

Anna

Lämna en kommentar