Smart med näsandning

april 23, 2011

Vad härligt med flera lediga dagar! Som en minisemester mitt i allt – och med härligt väder! Då passar jag gärna på och går ut och springer med Mannen innan morgonyogan. Detta brukar vara en något ojämn runda då Mannen har en egen inre motor medan jag lunkar i min något mer ansträngda rytm – tills dess att jag fick tipset att försöka fortsätta att andas med näsan. Inte lätt, pröva själv. I början känns det som om man inte får tillräckligt med luft och efter en stund känner man sig som en fisk på torra land – luuuft! Men sen! Det är som om syresättningen blir mångdubbelt bättre och dessutom slipper man mjölksyran!

Det finns två förklaringar till detta. Det ena är att vi har kvävemonoxid i vår näshåla och även i bihålorna – kvävemonoxiden gör så att våra kärl vidgar sig och kan ta upp syret bättre. Den andra anledningen är att när vi andas in genom näsan, djupt, andas vi längst ner i lungorna där avelolerna finns – dessa gör också så att syresättningen blir maximal. Om vi bara andas med munnen andas vi bara högt upp i lungorna vilket ger en sämre syresättning.

Nu har jag provat i en månads tid och jag är helt övertygad – jag kan helt enkelt konstatera att det fungerar. Det var två härliga tjejer, Lisa och Anette Einarsson, som fick mig på spåret. De har kurser i Medveten Andning och i kursen ingår ett andningsdon för att hjälpa till med att träna upp näsandningen – man känner sig som ett ufo när man andas i den men det fungerar! Testa själva. Grymt!

Nu blir det påskmiddag!

Kram

Anna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: